Dé podcast studio van het Noorden - Het Podcastlokaal

6 verschillende formats voor jouw podcast

6 verschillende formats voor jouw podcast

Of je nu houdt van een uitgebreide kennissessie, business tips van experts of meeluisteren met een cold case zaak: in podcast-land is er voor ieder wat wils. Ook steeds meer bedrijven weten de weg naar de podcaststudio te vinden voor interne of externe luisteraars. Er is geen standaardformule, je vindt podcasts in alle vormen en maten. Laat je inspireren door zes veelvoorkomende formats.

Op ieder pod’je past een deksel!

Elke podcast heeft een formule waarmee de show is opgebouwd. Dit format geeft de makers én de luisteraars een duidelijke structuur. Het zorgt ervoor dat de show prettig is om naar te luisteren en je herkent terugkerende elementen. Binnen het format kun je de inhoud naar wens invullen, zolang je de (ongeschreven) regels van het format maar aanhoudt. Of niet natuurlijk…😉  

Een duidelijk verhaal door een vaste opbouw

Een spannend boek, een goede film of een televisieserie die je bingt hebben allemaal iets gemeen: een duidelijke verhaallijn met een vaste opbouw. Welk podcast format je ook kiest, het is belangrijk om altijd zo’n structuur aan te houden. Het geeft je houvast bij het plannen van de show, maar het zorgt ook voor een formule die bewezen effectief is om luisteraars vast te houden. 

 

De structuur van een podcast is uiteraard geen one size fits all. Formats verschillen en daarmee verschilt de opbouw ook. Toch kun je altijd een aantal basiselementen herkennen.

  1. Een intro (15%) – Bij de intro heet je de luisteraars welkom, stel je de hosts voor en bespreek je (kort) de inhoud van de show. Door een sterke intro te gebruiken worden luisteraars geprikkeld en gestimuleerd om vooral door te luisteren. 
  2. De inhoud van de show (70%) – Hoe de show zelf is opgebouwd is afhankelijk van het format van de podcast.
  3. Een outro (15%) – De luisteraars willen weten dat de podcast aflevering ten einde is. Dit is het ideale moment in de show om een call to action toe te voegen. Wil je luisteraars aanmoedigen om een website te bezoeken, een dienst af te nemen of de volgende aflevering weer te luisteren? Dan kun je dit in de outro inzetten.
Dé podcast studio van het Noorden - Het Podcastlokaal

#1 | Solo podcast

Even een momentje voor jezelf! De solo podcast is erg populair en wordt vooral gebruikt door beginnende podcastmakers. Je presenteert de show alleen en je bepaalt zelf de elementen. Een solo podcast is eenvoudig op te zetten en geeft je als maker de volledige vrijheid qua opzet, onderwerpen en frequentie. 

#2 | Co-hosting podcast

Wanneer de podcast wordt gehost door twee of meerdere personen dan noem je dit een co-hosting podcast. Dit type format is vooral populair bij luisteraars omdat er een bepaalde dynamiek is tussen de hosts; het kan voor luisteraars lijken alsof ze naar een gesprek tussen vrienden luisteren. Dit format kun je toepassen op allerlei verschillende genres.

#3 | Interview podcast

Een interview is het meest bekende format voor podcasts. Je ontvangt gasten die vertellen over persoonlijke ervaringen en expertise. Een interview format werkt voor elke podcast. Of je nu een zakelijke, politieke, humoristische of interne podcast hebt. Een gast is altijd een verrijking van de show.

#4 | Panel podcast

Een panel podcast lijkt qua opzet op een interview podcast. Alleen is er hier sprake van één of twee hosts en meerdere gasten per aflevering. Er komt vaak een levendig gesprek tot stand over de meest uiteenlopende onderwerpen. Let er goed op dat je het overzicht behoudt en dat de hosts en gasten niet door elkaar heen praten.

#5 | Storytelling podcast

Mensen zijn gek op verhalen. Ook een podcast kan je meenemen in een verhaal. ‘True crime’ is een enorm succesvol genre in de podcastwereld. Binnen dit format zijn de mogelijkheden eindeloos. Je kunt kiezen voor fictionele of non-fictionele storytelling en je kunt zelf kiezen of je één of meerdere afleveringen besteedt aan het verhaal.

#6 | Jouw unieke podcast

Jij hebt als maker de regie over de uitkomst van je podcast. Het is een ontzettend dynamisch kanaal. Je kunt alles doen om op te vallen, een publiek op te bouwen en je luisteraars te betrekken. Een podcast leent zich perfect om te experimenteren met een eigen stijl.

HULP NODIG BIJ HET OPNEMEN VAN EEN PODCAST?

We begeleiden jou bij de productie van een professionele podcast of vodcast met support vooraf, tijdens én na de opname in onze studio in Leeuwarden. Dat betekent dat we je ook helpen met het kiezen of fine-tunen van jouw format.

WhatsApp
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email