Dé podcast studio van het Noorden - Het Podcastlokaal

Waar moet je aan denken bij het opnemen van een podcast?

Waar moet je aan denken bij het opnemen van een podcast?

Je wilt een podcast ontwikkelen voor jouw bedrijf of persoonlijke passie. Dat snappen we! In 2021 is het aantal podcasts op Spotify toegenomen met wel 68% (!), dus je bent niet de enige. Maar let op, er is een groot verschil tussen een podcast opnemen en een podcast professioneel opnemen. Om dat laatste voor elkaar te krijgen, is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden.

Een podcast opnemen in drie stappen

De meest overzichtelijke manier om het opnemen van een podcast te structureren is door hem in drie stappen te verdelen. Dit zijn de fases die jouw aandacht nodig hebben: voor de opname (pre-productie), tijdens de opname (productie) en na de opname (post-productie). Laten we per fase een aantal aandachtspunten bespreken. Klaar voor? Daar gaan we.

#1: Pre-productie

Misschien wel het belangrijkste onderdeel: de voorbereiding. In deze fase bepaal je hoe jouw podcast uiteindelijk zal gaan klinken. Onderschat deze fase niet. Zorg dat je nadenkt over: 

  1. Wat is het onderwerp van jouw aflevering (of hele podcast show)?
    Waar wil je het over gaan hebben? Wat is het doel? Kun je nu al meerdere afleveringen bedenken?
  2. Wie is je doelgroep?
    Voor wie maak je de podcast? Wie is je ideale luisteraar?
  3. Wat wordt de lengte van jouw podcast?
    Hoe lang wil je de podcast laten duren? En wat past bij jouw doelgroep?
  4. Is het een eenmalige podcast of onderdeel van een serie?
    Bij een serie stel je bijvoorbeeld vaak dezelfde openingsvraag of is er een terugkerend item. Dat hoeft bij een eenmalige podcast niet.
  5. Wie wordt de host en/of gast?
    Een host of gast zorgt voor dynamiek in jouw podcast én helpt je met de promotie.
  6. Wil je alleen audio of wil je ook video toevoegen?
    Voeg je video toe dan wordt je podcast ‘rijker’ en kun je deze ook op YouTube en/of je website plaatsen.
  7. Heb je het script al klaar?
    Welke vragen en opmerkingen wil je aan bod laten komen? Waar mag er niet over gesproken worden? Wat vertel je in de introductie en hoe sluit je af? Pro tip: Neem ook ‘reservevragen’ of ‘reserve onderwerpen’ mee als je verwacht tijd over te houden.
  8. Waar neem je de podcast op? (Hint: bij Het Podcastlokaal!)
    Is de ruimte geluidsdicht? Een fijne plek voor jouw gasten? En als je een vodcast opneemt: ook aantrekkelijk om naar te kijken?
  9. Heb je de juiste apparatuur beschikbaar?
    Wij gebruiken microfoons van Rode, een mengpaneel van Rodecast en Logic Pro als software.
 
Wanneer alles op deze lijst vooraf geregeld is – of je hebt er in ieder geval al over nagedacht – dan mag je jezelf een schouderklopje geven! De structuur van de podcast is duidelijk, je hebt een goede studio gevonden en alle benodigde, professionele apparatuur is aanwezig.

#2: Productie

Tijd om je podcast tot leven te brengen. De productie is namelijk hét moment waarop je de creatieve content ontwikkelt en je wilt geen ruis op de lijn. Letterlijk en figuurlijk. Een aantal belangrijke punten op een rij.

  1. Voelen jij én je gasten zich op hun gemak?
    Nervositeit klinkt door in onze stem. Je hoort het. Voor daarom een (kort) voorgesprek zodat jij en je gast kan wennen aan een microfoon en de setting.
  2. Wat draag je?
    Ritselende armbanden en ringen tegen de microfoon hoor je en zijn dus een no-go. Bij een podcast is je uiterlijk vooral belangrijk voor jezelf, maar denk bij een vodcast wel aan gepaste kleding voor je publiek.
  3. Zit je op de juiste afstand van de microfoon?
    Zit je te dichtbij dan ben je slecht verstaanbaar, maar zit je te veraf dan klink je ‘hol’. De vuistregel: neem één vuist afstand tussen jou en de microfoon.
  4. Ben je voorbereid als er iets misgaat (met de apparatuur)?
    Balen! Maar het voordeel van een podcast: het is niet live. Je kunt de apparatuur herstellen en opnieuw beginnen waar het vastliep. Kennis van de apparatuur en techniek is natuurlijk wel een vereiste. Bij Het Podcastlokaal is er altijd een studiocontroller aanwezig die helpt.
  5. Wat als je uitloopt of juist te kort in de tijd zit?
    Wanneer je merkt dat je ver vóór of na de afgesproken opnametijd gaat uitkomen dan kun je bijsturen. Sla een vraag over of gebruik een van je reservevragen. Als je normaal een show van 30 minuten maakt, is een marge van 27 tot 33 minuten prima. Dat maakt de luisteraar niet uit. Behalve als je show: 30 minuten over IT heet… 😄

#3: Post-productie

De laatste stap: post-productie. Na het opnemen van de podcast zit het werk er voor jou even op. Dan gaan wij namelijk aan de slag met de nabewerking en de montage. Van ons krijg je een piekfijn audiobestand en jij moet zorgen dat deze met veel aandacht en bombarie bij jouw luisteraars terecht komt. De volgende punten komen hierbij aan bod.

  1. Hoe krijg je de podcast online?
    Ga je voor een gratis server zoals Anchor.fm of kies je een betaalde Nederlandse server zoals Springcast.fm met de bijbehorende voordelen?
  2. Op welk platform wil je jouw podcast plaatsen?
    Spotify, Google Podcasts, Soundcloud, Apple Music, YouTube. Maar denk ook zeker aan je (interne) website als kanaal. Heb je geen kaas gegeten van streaming? Wij helpen je op het juiste kanaal.
  3. Hoe bereik je jouw doelgroep?
    Je kunt korte snippets/clips lanceren, een foto of een korte video. Verleid je publiek voordat je in één keer je podcast online zet met een uitgekiende (online) marketingcampage. Ook daar helpen we je bij!
  4. Hoe klinkt jouw intro en outro?
    Kies een bijpassende jingle. Deze kun je laten ontwikkelen door een audio-designer van Het Podcastlokaal of ga voor een betaalde variant van Audio Jungle.

EEN PODCAST OPNEMEN IN HET PODCASTLOKAAL?

Jouw verhaal, onze kennis! Wanneer je de podcast in alle drie de stappen een flinke dosis aandacht geeft, is het eindresultaat optimaal. We begeleiden je bij de productie van je professionele podcast of vodcast met support vooraf, tijdens én na de opname in onze studio in Leeuwarden.

WhatsApp
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email